ارتباط تغدیه واضطراب

ارتباط تغذیه و اضطراب | درمان تغذیه ای مناسب برای کنترل اضطراب

آیا می دانید ارتباط بین تغذیه و اضطراب به چه صورت است؟ اضطراب، از جمله اختلالات روانی شایع است که به دنبال صنعتی شدن روز افزون جوامع، شاهد رشد چشمگیر آن در دنیای امروز هستیم؛ به طوری که سالیانه افراد بیشتری در باتلاق اضطراب و نگرانی غرق می شوند. اضطراب، پیامدهای منفی زیادی دارد، چرا که با افزایش تپش قلب، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضعف حافظه و تمرکز، ناسازگاری اجتماعی، عدم پیشرفت تحصیلی و افزایش سهل انگاری های کاری، افسردگی و … همراه است. درمان اضطراب، افق های جدیدی پیش روی شما قرار می دهد چرا که اضطراب مانع اصلی در رسیدن به آرامش، رشد و شکوفایی در زندگی است. با توجه به ارتباط تغذیه با اضطراب، این شرایط برای شما مهیا می شود که با تغذیه ای مناسب به مقابله با اضطراب بروید که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

ارتباط تغذیه مناسب در کاهش اضطراب

تغذیه و اضطراب دو عامل مرتبط با یکدیگر هستند، پس در صورتی که تغذیه شما مناسب باشد، اضطراب کاهش می یابد و برعکس رژیم غذایی حاوی مواد بی ارزش و مضر، می تواند اثر تشدید کننده ای در اضطراب داشته باشد، در واقع یکی از روش های مفیدی که به واسطه آن می توانید اضطراب تان را کاهش دهید، تغذیه مناسب است.

طی تحقیقات ارتباط مستقیم تغذیه و اضطراب ثابت شده است، به صورتی که گنجاندن برخی مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و پروتئین ها همچنین حذف مواد غذایی پرچرب، پر کالری و دخانیات در کاهش اضطراب موثر است. اگر از جمله افرادی هستید که نمی خواهید تحت دارو درمانی قرار بگیرید و خواستار این هستید که به آسان ترین روش مشکل اضطراب خود را حل کنید، تغذیه مناسب گزینه مناسبی است.

مواد مغذی کنترل کننده‌ی اضطراب

درمان های تغذیه ای مناسب برای اضطراب

در ادامه به برخی از مواد مغذی که ارتباطی منفی با اضطراب دارند اشاره می کنیم:

_ کلسیم، پتاسیم، ویتامین ث موجود در میوه هایی مانند کیوی و پرتقال

_ کروم، ملاتونین، منیزیم موجود در دانه ها،حبوبات، غلات و سبزیجات دارای برگ تیره

_ ویتامین ای، روی، تریپتوفان موجود در مغزهای گیاهی؛ همچنین ویتامین های گروه ب مانند ب1، ب6 و ب12

_ سلنیوم موجود در غذاهای دریایی، جگر، قلوه، گوشت و ماکیان

ارتباط تغذیه و اضطراب | گیاهان دارویی

درمان های تغذیه ای مناسب برای اضطراب

مصرف گیاهان دارویی که در طب سنتی نیز اهمیت زیادی دارند، باعث کاهش اضطراب می شوند؛ گیاهانی مانند دارواش، بابونه، سنبل الطیب، بادرنجبویه، گل سرخ، هل، میخک، ریحان، گشنیز، نعناع، زعفران، زرشک، دارچین و گل گاوزبان می توانند در ایجاد آرامش و کاهش استرس شما کمک کنند. همچنین، شربت لیمو، شربت سیب و زعفران، شربت خاکشیر، سکنجبین، بیدمشک و گلاب، شربت بهار نارنج برای رفع اضطراب و افسردگی مفید هستند. 

ارتباط تغذیه و اضطراب | غذاهای آرامبخش

غلات کامل، باعث ترشح سروتونین در بدن می شود، که ماده ای آرامبخش است. همچنین تخم مرغ، هویج، سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کرفس، سیر، ماهی ها خصوصا ماهی قزل الا، پیاز، چغندر، برنج قهوه ای، گندم، جو، ارزن، مارچوبه، میوه هایی مانند انبه، گلابی، آناناس، نارنگی و سیب رسیده ی شیرین، زرد آلو و موز به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین ب6؛ گل کلم، میوه های خشک، انجیر، حبوبات، و ماست کم چرب که حاوی پروتئین هستند، نقش مهمی در کاهش اضطراب دارند. 

ارتباط تغذیه و اضطراب | غذاهای محرک

درمان های تغذیه ای مناسب برای اضطراب

تا اینجا به ارتباط تغذیه و اضطراب در جهت منفی، یعنی کاهش و درمان اضطراب اشاره کردیم؛ با این حال برخی از مواد غذایی هستند که باعث تقویت اضطراب می شوند؛ به عنوان مثال چای، قهوه، نوشابه و شکلات حاوی مقدار زیادی کافئین بوده که باعث اختلال خواب، تپش قلب، اضطراب و بیقراری می شوند و محرک اعصاب هستند. نوشیدن الکل، خوردن بستنی یا کیک و تنقلاتی مانند چیپس، پفک، غذاهای صنعتی آماده، نوشابه ها، نمک، شکلات، غذاهای سرخ شده، گوشت گوساله، پیتزا، ساندویچ ها، غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل همگی باعث افزایش اضطراب و استرس می شوند، پس بهتر است از خوردن آن ها اجتناب کنیم

توصیه های تغذیه ای برای کاهش اضطراب و استرس

_ عسل، خرما، کشمش و … را جایگزین شکرهای صنعتی کنید (برای اطلاع از ارتباط شیرینی و اضطراب کلیک کنید).

_ نوشیدن آب به اندازه کافی، به دلیل افزایش سرعت جریان خود در بدن، کارآیی کلی ذهن و بدن تان را افزایش می دهد، از طرفی در کاهش استرس نیز نقش چشمگیری دارد.

_ وعده های غذایی سالم و سبک را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

از استعمال سیگار به شدت بپرهیزید، چرا که نیکوتین باعث ایجاد اخلال در تنفس و افزایش ضربان قلب می شود که هر دو عامل کلیدی در ایجاد اضطراب هستند.

_ بهتر است غذا خوردن در محیطی آرامبخش و به دور از تمام دغدغه های زندگی صورت بگیرد. همچنین برای کاهش استرس می توانید از تکنیک های ذهن آگاهی حین غذا خوردن استفاده کنید. به این صورت که تمام تمرکز و حواستان روی غذایی که می خورید معطوف کنید. برای آشنایی بیشتر با تکنیک های ذهن آگاهی می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی و مشاوره کنترل استرس استفاده کنید.