مربی فوتبال کیست و چه وظایفی دارد
نگرش “کاغذی” به مربیگری، تبعاتی دارد که هم اکنون می توان آن را مشاهده کرد.
ساده انگاری در تربیت مربی که منجر به افت کیفی دوره های مربیگری شده است
کیفیت نازل طرح درسها که فاصله آن از مباحث علمی، روزبروز بیشتر می شود
خلاء فاحش برخی مباحث ضروری در طرح درس ها، که اولویت حیاتی دارند
کمرنگ شدن روز افزون ضوابط و مقررات در برگزاری دوره های آموزشی
در نگرش “کاغذی” می توان با یک کاغذ “مربی” تولید کرد و با یک نامه مربی را از “مربیگری” ساقط نمود. می توان با یک مدرک به شخصی مجوز داد تا نادانی های خود را به دیگران انتقال دهد و جان آنها را به خطر اندازد و می توان برای تسویه حساب با یک مربی، مدرک او را باطل کرد. اما …
اما معیارهای اصولی مربیگری چیست؟ به نظر اینجانب، مربی کسی است که واجد شرایط زیر باشد
استعداد، انگیزه و جوهره مربیگری، که مانند چراغی روشن، مربی را از دیگران متمایز می سازد
توانایی انتقال مفاهیم و ظرفیت ارائه و نمایش مهارت ها در روند تربیت
خود آموزی مداوم برای بهینه سازی توانایی های خویش و ارتقاء دانش و نگرش
حفظ ارتباط مداوم با منابع علمی و فنی معتبر دنیا در حیطه کار خود
آگاهی کامل به اصول برقراری ارتباط، یادگیری، برنامه ریزی آموزشی و شیوه ها (تکنولوژی) آموزش
اعتقاد به حق کارآموز برای برخورداری از معتبرترین یافته های علمی و فنی موجود
حفظ تقدس مربیگری به عنوان یک رسالت تربیتی (ونه مجرای معیشتی)
آگاهی به ظرفیت ها و محدودیت های خویش و پرهیز از عوام فریبی
پایبندی به اصول اخلاقی در روند آموزش و تربیت و سایر جنبه های زندگی شخصی
اکنون با توجه به شاخص های فوق می توان به تحلیلی علمی از وضع موجود رسید. معیارهای بالا، به ما این امکان را می دهند که ببینیم دوره های مربیگری ما از آنچه باید باشند، چقدر فاصله دارند و خروجی آنها چه مقدار از شاخص های مربیگری را کسب کرده و تا چه حد به شخصیت انسانی، اخلاقی، علمی و فنی یک مربی نزدیک شده است
وظایف یک مربی
بحث روانشناسي و ارتباط با بازيكنان
شناخت كامل بازي فوتبال (داوري و…
شناخت حاشيه ها و راه هاي جلوگيري و دفع آن
شناخت انواع تمرينات و هدف گزاري جلسات تمرين
برنامه ريزي و مديريت در همه حال(تمرين-بازي دوستانه و مسابقات
شناخت تاكتيك و ضد تاكتيك ها
چينش بازيكنان در زمين و زمان سنجي تعويض ها
ايجاد همكاري مثبت با كمك مربيان و سرپرست و تماشاچيان
شناخت مقدماتي از آناتومي و فيزيو لوژي انسان
عشق به كار مربيگري و آموختن نكات جديد
رفتار و گفتار صحيح و لباس مناسب و استفاده از امكانات مختلف
نتيجه گرايي به عنوان يك هدف در كنار اخلاق و آموزش بسيار مهم است
القاء درست تفكرات به بازيكنان
جذب بازيكنان مناسب در راستاي اهداف
ترسو بودن يك عامل بزرگ نشدن مربيان با دانش است
تعامل درست با رسانه ها و همكاران در تيم هاي مختلف
مشخصات یک مربی خوب:
شخصیت : از مهمترین مشخصات یک مربی است که از درجه بالایی برخوردار باشد
مدیریت :یک مربی خوب بایستی برنامه ریزی و سازماندهی خوبی داشته باشد
روان شناس :شناخت روی بازیکنان ، نحوه برخورد با بازیکنان مطالبی هستند که یک مربی خوب بایستی بداند
رهبر :مربی باید رهبری خوب و قابل احترام باشد
خود شناسی :مربی باید خود را بشناسد و روز به روز بهتر شود و انتقاد پذیر باش
نظم و انضباط :مربی بدلیل اینکه خود به عنوان یک الگو برای بازیکنان می باشد باید با نظم و انضباط برنامه های خود را انجام دهد .
اطلاعات فنی :یک مربی باید حتی الامکان خودش بازی کرده باشد و از مهارت خوبی برخوردار باشد و فاکتورهای زیر را دارا باشد
الف :مهارت خود مربی – آگاهی ورزشی
ب:نشان دادن مهارت – نمایش مهارت – بیان خوب
ج: تاکتیک آگاهی از سیستمی که در فوتسال سالنی بکار میرود
با توجه به مطالبی که گفته شد در اینجا مربیان به سه گروه زیر تقسیم میگردند
مربیان دیکتاتور :این دسته از مربیان افرادی هستند که فکر میکنند همه چیز را خودشان میدانند ، اجازه سوال کردن به بازیکنان نمی دهند ، در تصمیم خود تغییری نمی دهند و اجازه صحبت کردن به کسی نمی دهند حتی ممکن است اسم بازیکنان خود را هم ندانند
مربیان دموکرات :این دسته از مربیان افرادی هستند که با بازیکنان دوست هستند اجازه صحبت به آنها میدهند و به طورکلی دموکرات عمل می نمایند
مربیان سازشکار :این گروه افرادی هستند که براحتی میتوان روی آنها تاثیر گذارد .در اینجه مربیانی هم هستندکه ممکن است خصوصیات بین دو گروه اول و دوم و یا دوم و سوم را داشته باشند ولی به طورکلی مربیان به سه گروه اصلی بالا تقسیم میگردند
وظایف مربی قبل و بعد از بازی:
یک مربی درقبل و بعداز بازی چند نکته است که بایستی دقت نمایند که در اینجا عنوان و سپس در مورد قبل و بعد از مسابقه مجزا توضیح خواهیم داد
الف ) انگیزه :انگیزه دادن به تیم که در اینجا شامل بازیکن (فردی- گروهی )- دکتر – تدارکات و … به طور کلی تمامی تیم خیلی مهم است و به گونه ای باشد که بازیکنان رغبت بیشتری داشته باشند
ب : فرمانبرداری از مربی :به گونه ای با بازیکنان و تیم عمل نمایند که به او اعتماد و اطمینان داشته باشند
ج: سازماندهی و تشکیلات :برنامه ریزی و سازماندهی خوب و مناسب که توسط مربی به مدیریت تیم ارائه میشود تا انجام گیرد
وظایف مربی قبل از بازی
مسلما مطالب و مسائل را مربی بایستی قبل از بازی در رختکن عنوان نماید که در اینجا مهم است چه کسانی به رختکن بیایند که این مسئله طبق نظر مربی انجام میگردد . در رختکن همه نشسته و به صحبت های مربی گوش میدهند . زمان صحبت به عهده خود مربی است در اینجا شروع صحبت مربی خیلی مهم است که چگونه و در چه رابطه ای شروع نماید . مربی می تواند راجع به مسائل زیر صحبت نماید
صحبت های بعد از بازی
روز بعد از مسابقه مربی راجع به بازی قبل صحبت میکند به طور کلی نقاط ضعف و قوت را مطرح می کنیم
بازیکنان مصدوم را شناسایی و تحت درمان قرار می دهیم ، با تمام بازیکنان یکسان برخورد می کنیم
نقاط مثبت و منفی بازیکنان را تک تک به آنها گوشزد می کنیم تا درصدد بهبود آن بر آیند به گونه ای صحبت کنیم که بازیکنان رغبت بیشتری جهت بهبود کار خودشان نشان دهند
نزدیک به مسابقه بعدی تحلیلی نسبت به آن بازی (آینده ) داشته و بازیکنان را از تمامی جهات (فنی – روحی ) جهت آن مسابقه آماده نماییم
وظایف مربی در زمان مسابقه
اطلاعات :کنترل و دانستنی های مربی برای آغاز مسابقه راجع به خود و حریف
مشاهدات :مشاهدات اولیه مربی راجع به تیم خود و حریف
موقعی که صاحب توپ هستند
الف :تیم حریف
وقتی توپ را ازدست می دهند
زمان حمله
تیم خود
زمان توپ گیری
زمان دفاع
در موارد بالا بایستی مربی بتواند بازی خوانی و ارزیابی نماید
تجزیه و تحلیل :مربی بایستی در زمان مسابقه با توجه به مطالب بالا بتواند تیم خود و حریف را تجزیه و تحلیل نماید
تصمیم گیری :که می تواند موارد زیر باشد
الف : تذکر دادن
ب:تعویض بازیکن (بایستی دقت شود تعویض بازیکن در زمانی صورت گیرد که تیم صاحب توپ می باشد
ج:صحبت کردن با بازیکن موقعی که روی نیمکت نشسته است
د:تعویض منطقه بازیکن
ه:گرفتن تایم اوت
ی :صحبت بین دو نیمه
تکرار موارد فوق :با توجه به موارد ذکر شده چنانچه با انجام آن به نتیجه رسیدیم می توان کار را همان گونه ادامه داد ولی چنانچه موفق نشدیم بایستی موارد بالا را دو مرتبه تکرار کنیم و به نتیجه برسیم
با توجه به مطالبی که تاکنون گفته شد در اینجا تعریفی ازمربیگری خواهیم داشت
تعریف مربیگری :انتقال خواسته ها ، علم و دانش به یک گروه ورزشی و هماهنگی افکارهای مختلف آنها (بازیکنان ) در جهت منافع تیم